Startguide för dig med en elektrisk person- eller transportbil från Citroën
Räckvidd – Faktorer som påverkar
Temperatur och utomhusklimat
Två av de viktigaste faktorerna som påverkar din elbils räckvidd är temperatur och utomhusklimat. Om det är väldigt kallt ute kan det ta en stund innan batteriet kommer upp i en bra arbetstemperatur. Och motsvarande om det är väldigt varmt och batteriet behöver kylas ned. Ditt batteri får också arbeta hårdare vid kraftiga väderförhållanden, på hala eller blöta väglag.
Stolsvärme och AC
När du aktiverar stolsvärme och AC drar dessa komfortfunktioner energi direkt från batteriet som också används för din räckvidd.
Din körning
När du gasar och bromsar förbrukas energi från batteriet, vilket gör din körning till en viktig faktor när det kommer till batteriförbrukning.
Last och passagerare
En tungt lastad bil drar alltid mer av batteriets energi än om det bara är du som förare som åker med i bilen.
Däck
En bil med dåligt pumpade eller utslitna däck kräver mer energi för att föras framåt, vilket innebär att batteriet förbrukas snabbare.
En elbils totala räckvidd baseras på batteriets storlek – större batteri innebär längre räckvidd. Precis som en bensinmotor som drivs av en bensintank med en bestämd volym så varierar ett batteris räckvidd beroende på flera förhållande, bland annat hur du kör.
Genom att känna till hur du optimerar din räckvidd, både medan du kör och vilka förberedande åtgärder du kan vidta innan du sätter dig i bilen, ser du till att du alltid får ut maximalt med kraft av din elbil.
För att läsa mer om de olika faktorerna som kan påverka ditt batteri, se under avsnittet Räckvidd – Faktorer som påverkar.
Förvärm elbilen
Genom att förvärma din elbil innan du börjar köra och medan den fortfarande laddas, ser du till att ditt batteri räcker längre för din planerade rutt. Då behöver inte batteriet dra energi till värmefunktioner när du beger dig i väg och för egen del får du även direkt en behaglig kupé att sätta dig i.
På pekskärmen under funktionen förvärmning ställer du in när du ska börja köra, exempelvis 07:30. Förslagsvis gör du detta redan när du kommer hem på eftermiddagen eller kvällen innan. Sedan börjar din bil förvärmas en halvtimme innan det är dags för dig att börja köra dagen efter.
Kör jämnt och lugnt
Genom att köra jämnt och lugnt ser du till att mindre energi förbrukas av batteriet. Hårda inbromsningar eller kraftiga accelerationer ökar förbrukningen. Ha längre bromssträcka inför ett rödljus och trampa långsamt ned gaspedalen när det är dags att köra igen.
Brake-mode
När du aktiverar Brake-mode kommer din bil att motorbromsa av sig själv så fort du släpper gaspedalen. Då bildas kinetisk energi som sedan kan återges till batteriet, vilket innebär att varje gång du släpper gaspedalen och låter bilen bromsa av sig själv, återges energi till batteriet så att räckvidden räcker ännu längre. Framför allt i städer och tätbebyggda områden där korsningar och stopptillfällen är flera är detta ett mycket effektivt sätt för att optimera räckvidden under dina elektriska resor.
Kör i ECO-läge
Aktivera ECO-läget så att elbilen prioriterar energi från batteriet till driften av motorn i stället för komfortfunktioner. Exempelvis AC och stolsvärme kommer då att stängas av till förmån för räckvidd. Om du har förvärmt din elbil innan du börjar köra är det ett perfekt tillfälle att aktivera ECO-läget eftersom kupén redan är uppvärmd och du vill undvika att dra energi från batteriet i onödan.
Undvik överflödig last
Se till att du endast har med den last och det bagage som är nödvändigt för din resa. All extra vikt innebär att motorn måste jobba mer för att driva bilen framåt, vilket i sin tur drar mer energi från batteriet.
ABC – Always be Charging
Genom att ladda din elbil så ofta du har möjlighet, ser du till att du alltid har så mycket räckvidd som möjligt tillgänglig. Hemma, på jobbet, utanför affären eller hos vänner och bekanta. Ladda så fort du har tillgång till en laddare, så tar du även bättre hand om ditt batteri.
Instrumentpanelen ser olika ut för olika bilar och modeller. I en elbil skiljer det sig från en motsvarande bil med förbränningsmotor. Instrumentering som rör specifikt elektriskt drift ersätter information om exempelvis varvmätare.
Angivna funktioner i denna guide är standard på de flesta av våra elbilar. Observera att alla elbilar inte är helt identiska i instrumentpanelen och även detaljer på mätare kan skilja sig åt.
Hastighetsmätaren
En digital mätare som visar vilken hastighet som bilen för tillfället kör med.
Effektindikator
En mätare som visar hur mycket energi som förbrukas medan du kör. Instrumenteringen är uppdelar i de tre fälten Power, ECO och Charge, som visar hur mycket kraft som avges från batteriet till motorn.
– Power: Det maximala läget som innebär att batteriet behöver dra mer energi till motorn och därmed förbrukas också batterinivån snabbare. Aktiveras framför allt vid kraftigare accelerationer.
– Eco: Läget där motorn drar så lite energi som möjligt av batteriet, framför allt under lugn och jämn körning.
– Charge: Indikerar den regenerativa bromsningen som aktiveras när gaspedalen släpps. Elmotorn börjar då bromsa in självmant och omvandlar den kinetiska energin från fartminskningen till batteriet som i sin tur laddas.
Batterinivå
En mätare som i procent visar hur mycket energi som finns kvar i batteriet. Vår rekommendation är att alltid försöka hålla batterinivån över 20 procent och ladda så ofta du kan. Det sliter mindre på batteriet och ökar livslängden.
Räckvidd
En mätare som anger hur mycket uppskattad räckvidd i kilometer som återstår. Angiven sträcka är en uppskattad uträkning baserat på din körstil och återstående batterinivå. För en mer korrekt uppfattning om rådande energistatus bör batterinivå-mätaren i stället avläsas som enbart mäter hur mycket energi som kvarstår i batteriet.
Komfortmätare
Visar hur mycket energi från batteriet som för tillfället går åt till komfortfunktioner som AC, uppvärmning av ruta och säten. Desto mer av angivna funktioner som är aktiverade ju högre tal visar mätaren och mer energi går åt från batteriet. Det kan i sin tur påverka den totala räckvidden.
För att maximera räckvidden bör komfortfunktioner vara avstängda och mätaren visa lägsta möjliga tal.
Precis som en bil med förbränningsmotor behöver tankas måste batteriet i en elbil laddas. Hemma, vid affären, på kontoret eller hos en vän – genom att känna till hur du laddar batteriet kan du snabbt och smidigt göra det var du än befinner dig. Och kom ihåg att ladda så ofta du kan – ABC, Always be Charging.
Parkeringsläge aktiverat
När du ska ladda din elbil måst parkeringsläget vara aktiverat, annars startar inte laddningen. I många modeller sker det automatiskt när du stänger av motorn, men för säkerhetsskull är det alltid bra att kontrollera så P lyser på växelväljaren.
Sätt i laddaren
Elbilens laddningslucka är placerad på vänster eller höger sida på bakre delen av bilen. Vissa modeller kan ha en knapp i förarmiljön som öppnar laddningsluckan. Känn så att laddaren fäster ordentligt när du sätter i den i uttaget.
Grön lampa indikerar laddningsstatus
När laddaren är isatt börjar den gröna lampan blicka när laddningen pågår. När lampan slutar blinka och i stället lyser fast grönt är laddningen klar.
Ta bort laddaren
Elbilen måste vara olåst när du tar bort laddaren. Om du exempelvis har laddat elbilen över natten eller dagen och bilen har varit olåst, kan du behöva låsa och låsa upp den igen innan det är möjligt att ta bort laddaren.
Under årets kalla månader behöver du värma upp kupén i din bil för att få ett behagligt klimat medan du kör. I en elbil innebär det att en del av batteriets energi går till uppvärmning och därmed kan den totala räckvidden påverkas. För att undvika detta är det möjligt att förvärma din elbil medan den fortfarande står och laddar, innan du börjar köra.
Genom att ställa in förvärmning redan dagen innan, förslagsvis när du kommer hem från jobbet, är din bil redo dagen efter när det är dags att börja köra igen.
Om din elbil är utrustad med navigation kan du förvärma den genom pekskärmen och om du har aktiverat fjärrservice är det även möjligt att göra det i din telefon genom vår app MyCitroën.
Ställ in förvärmning i pekskärmen
– Gå in under avsnittet laddning på pekskärmen.
– Välj förvärm.
– I den digitala klockan som syns på skärmen ställer du in när du tänkt börja köra, exempelvis 07:30 om du ska köra till jobbet på morgonen.
– Förvärmningen startar ungefär 30 minuter innan angiven tid för att säkerställa att kupén är varm och behaglig till klockan 07:30 när du ska köra till jobbet.
– Färdigt, bilen ser nu till att vara uppvärmd vid valt klockslag.
Glöm inte sätta i laddkabeln så att uppvärmningen inte drar från batteriet och tänk på att det inte går att förvärma din elbil om batteriet är under 50 %.
Ställ in förvärmning i din smartphone
Om du har appen MyCitroën i din smartphone och har aktiverat fjärrservice kan du även förvärma din kupé genom appen. Då behöver du bara upprepa samma process som ovan under avsnittet förvärm i appen, och sedan sköter sig bilen själv och ser till att vara uppvärmd på angivet klockslag.
En bil med en elmotor skiljer sig åt från en med en förbränningsmotor. Många kan känna sig osäkra på hur en elbil bäst hanteras för att optimera användandet och få ut det mesta av prestandan. Genom att känna till vilka egenskaper som är specifika för just en elbil blir du mer komfortabel med hur du ska använda den på bästa möjliga vis.
Tyst elmotor
En elektrisk motor är tyst jämfört med en förbränningsmotor och drivs av lagrad elektricitet från ett batteri. Inget fossilt bränsle från en tank är nödvändigt vilket innebär att ljudnivån från en elbilsmotor är mycket låg. Var försiktig när du kör nära fotgängare och cyklister som kanske inte alltid hör dig komma.
Batteriet
Batteriets kapacitet avgör hur lång räckvidd en elbil har precis som bränsletanken i en bil med förbränningsmotor. När energin i batteriet är slut kan inte längre bilen drivas framåt och då måste du ladda. Det är inte att rekommendera att låta batteriet ladda ur sig helt, utan tänk på att ladda så ofta du kan.
Jämn automatisk acceleration
En elbil har inte någon mekanisk växellåda så du behöver inte växla eller koppla när du kör. Till skillnad från en automatväxlad bil med förbränningsmotor känner du inte heller av några växlingar när du skiftar mellan låga och höga hastigheter. Elmotorn accelererar jämnt och direkt utan fördröjning.
ABC – Always be Charging
Genom att ladda din elbil så ofta du har möjlighet, ser du till att du alltid har så mycket räckvidd som möjligt tillgänglig. Hemma, på jobbet, utanför affären eller hos vänner och bekanta. Ladda så fort du har tillgång till en laddare, så tar du även bättre hand om ditt batteri.
Batteriet i din elbil behöver laddas regelbundet för att säkerställa att du alltid har energi när det är dags att börja köra. Genom att använda funktionen schemalägg laddning har du möjlighet att själv välja under vilka tider som din elbil ska laddas. Då får du mer kontroll över din laddning och sparar pengar genom att exempelvis ladda på natten när elektriciteten är billigare.
Om din elbil är utrustad med navigation kan du schemalägga laddningen genom pekskärmen och om du har aktiverat fjärrservice är det även möjligt att göra det i din telefon genom vår app MyCitroën.
Sätt i laddaren
Elbilens laddningslucka är placerad på vänster eller höger sida på bakre delen av bilen. Vissa modeller kan ha en knapp i förarmiljön som öppnar laddningsluckan. Känn så att laddaren fäster ordentligt när du sätter i den i uttaget.
Schemalägg laddning i pekskärmen i bilen:
– Gå in under avsnittet laddning på pekskärmen.
– Välj schemalägg laddning.
– I den digitala klockan som syns på skärmen ställer du in när du vill att laddningen ska börja.
– Vid angiven tidpunkt startar laddningen av din elbil. Processen pågår tills den är fulladdad eller tills laddningen avbryts.
– Färdigt, nu kan du ta bort laddningskabeln och börja använda elbilen som vanligt igen. Observera att laddningskabeln själv känner av när batteriet är fulladdat och slutar då överföra energi, även om kabeln fortsätter vara inkopplad.
Schemalägg laddning genom din smartphone
Om du har appen MyCitroën i din smartphone och har aktiverat fjärrservice kan du även schemalägga laddningen genom appen. Då behöver du bara upprepa samma process som ovan i appen, och sedan sköter bilen sig själv och ser till att laddningen startat på angiven tid.
Startguide för dig med en elektrisk
person- eller transportbil från Citroën
Räckvidd – Faktorer som påverkar
Genom att känna till faktorerna som påverkar batteriet kan du anpassa din körstil och optimera din räckvidd så att du kommer längre. Mer om detta kan du läsa i avsnittet Räckvidd – Så optimerar du den.
Två av de viktigaste faktorerna som påverkar din elbils räckvidd är temperatur och utomhusklimat. Om det är väldigt kallt ute kan det ta en stund innan batteriet kommer upp i en bra arbetstemperatur. Och motsvarande om det är väldigt varmt och batteriet behöver kylas ned. Ditt batteri får också arbeta hårdare vid kraftiga väderförhållanden, på hala eller blöta väglag.
Stolsvärme och AC
När du aktiverar stolsvärme och AC drar dessa komfortfunktioner energi direkt från batteriet som också används för din räckvidd.
Din körning
När du gasar och bromsar förbrukas energi från batteriet, vilket gör din körning till en viktig faktor när det kommer till batteriförbrukning.
Last och passagerare
En tungt lastad bil drar alltid mer av batteriets energi än om det bara är du som förare som åker med i bilen.
Däck
En bil med dåligt pumpade eller utslitna däck kräver mer energi för att föras framåt, vilket innebär att batteriet förbrukas snabbare.
En elbils totala räckvidd baseras på batteriets storlek – större batteri innebär längre räckvidd. Precis som en bensinmotor som drivs av en bensintank med en bestämd volym så varierar ett batteris räckvidd beroende på flera förhållande, bland annat hur du kör.
Genom att känna till hur du optimerar din räckvidd, både medan du kör och vilka förberedande åtgärder du kan vidta innan du sätter dig i bilen, ser du till att du alltid får ut maximalt med kraft av din elbil.
För att läsa mer om de olika faktorerna som kan påverka ditt batteri, se under avsnittet Räckvidd – Faktorer som påverkar.
Förvärm elbilen
Genom att förvärma din elbil innan du börjar köra och medan den fortfarande laddas, ser du till att ditt batteri räcker längre för din planerade rutt. Då behöver inte batteriet dra energi till värmefunktioner när du beger dig i väg och för egen del får du även direkt en behaglig kupé att sätta dig i.
På pekskärmen under funktionen förvärmning ställer du in när du ska börja köra, exempelvis 07:30. Förslagsvis gör du detta redan när du kommer hem på eftermiddagen eller kvällen innan. Sedan börjar din bil förvärmas en halvtimme innan det är dags för dig att börja köra dagen efter.
Kör jämnt och lugnt
Genom att köra jämnt och lugnt ser du till att mindre energi förbrukas av batteriet. Hårda inbromsningar eller kraftiga accelerationer ökar förbrukningen. Ha längre bromssträcka inför ett rödljus och trampa långsamt ned gaspedalen när det är dags att köra igen.
Brake-mode
När du aktiverar Brake-mode kommer din bil att motorbromsa av sig själv så fort du släpper gaspedalen. Då bildas kinetisk energi som sedan kan återges till batteriet, vilket innebär att varje gång du släpper gaspedalen och låter bilen bromsa av sig själv, återges energi till batteriet så att räckvidden räcker ännu längre. Framför allt i städer och tätbebyggda områden där korsningar och stopptillfällen är flera är detta ett mycket effektivt sätt för att optimera räckvidden under dina elektriska resor.
Kör i ECO-läge
Aktivera ECO-läget så att elbilen prioriterar energi från batteriet till driften av motorn i stället för komfortfunktioner. Exempelvis AC och stolsvärme kommer då att stängas av till förmån för räckvidd. Om du har förvärmt din elbil innan du börjar köra är det ett perfekt tillfälle att aktivera ECO-läget eftersom kupén redan är uppvärmd och du vill undvika att dra energi från batteriet i onödan.
Undvik överflödig last
Se till att du endast har med den last och det bagage som är nödvändigt för din resa. All extra vikt innebär att motorn måste jobba mer för att driva bilen framåt, vilket i sin tur drar mer energi från batteriet.
ABC – Always be Charging
Genom att ladda din elbil så ofta du har möjlighet, ser du till att du alltid har så mycket räckvidd som möjligt tillgänglig. Hemma, på jobbet, utanför affären eller hos vänner och bekanta. Ladda så fort du har tillgång till en laddare, så tar du även bättre hand om ditt batteri.
Instrumentpanelen
Instrumentpanelen ser olika ut för olika bilar och modeller. I en elbil skiljer det sig från en motsvarande bil med förbränningsmotor. Instrumentering som rör specifikt elektriskt drift ersätter information om exempelvis varvmätare.
Angivna funktioner i denna guide är standard på de flesta av våra elbilar. Observera att alla elbilar inte är helt identiska i instrumentpanelen och även detaljer på mätare kan skilja sig åt.
Hastighetsmätaren
En digital mätare som visar vilken hastighet som bilen för tillfället kör med.
Effektindikator
En mätare som visar hur mycket energi som förbrukas medan du kör. Instrumenteringen är uppdelar i de tre fälten Power, ECO och Charge, som visar hur mycket kraft som avges från batteriet till motorn.
– Power: Det maximala läget som innebär att batteriet behöver dra mer energi till motorn och därmed förbrukas också batterinivån snabbare. Aktiveras framför allt vid kraftigare accelerationer.
– Eco: Läget där motorn drar så lite energi som möjligt av batteriet, framför allt under lugn och jämn körning.
– Charge: Indikerar den regenerativa bromsningen som aktiveras när gaspedalen släpps. Elmotorn börjar då bromsa in självmant och omvandlar den kinetiska energin från fartminskningen till batteriet som i sin tur laddas.
Batterinivå
En mätare som i procent visar hur mycket energi som finns kvar i batteriet. Vår rekommendation är att alltid försöka hålla batterinivån över 20 procent och ladda så ofta du kan. Det sliter mindre på batteriet och ökar livslängden.
Räckvidd
En mätare som anger hur mycket uppskattad räckvidd i kilometer som återstår. Angiven sträcka är en uppskattad uträkning baserat på din körstil och återstående batterinivå. För en mer korrekt uppfattning om rådande energistatus bör batterinivå-mätaren i stället avläsas som enbart mäter hur mycket energi som kvarstår i batteriet.
Komfortmätare
Visar hur mycket energi från batteriet som för tillfället går åt till komfortfunktioner som AC, uppvärmning av ruta och säten. Desto mer av angivna funktioner som är aktiverade ju högre tal visar mätaren och mer energi går åt från batteriet. Det kan i sin tur påverka den totala räckvidden.
För att maximera räckvidden bör komfortfunktioner vara avstängda och mätaren visa lägsta möjliga tal.
Ladda ditt batteri
Parkeringsläge aktiverat
När du ska ladda din elbil måst parkeringsläget vara aktiverat, annars startar inte laddningen. I många modeller sker det automatiskt när du stänger av motorn, men för säkerhetsskull är det alltid bra att kontrollera så P lyser på växelväljaren.
Sätt i laddaren
Elbilens laddningslucka är placerad på vänster eller höger sida på bakre delen av bilen. Vissa modeller kan ha en knapp i förarmiljön som öppnar laddningsluckan. Känn så att laddaren fäster ordentligt när du sätter i den i uttaget.
Grön lampa indikerar laddningsstatus
När laddaren är isatt börjar den gröna lampan blicka när laddningen pågår. När lampan slutar blinka och i stället lyser fast grönt är laddningen klar.
Ta bort laddaren
Elbilen måste vara olåst när du tar bort laddaren. Om du exempelvis har laddat elbilen över natten eller dagen och bilen har varit olåst, kan du behöva låsa och låsa upp den igen innan det är möjligt att ta bort laddaren.
Förvärm din elbil
Under årets kalla månader behöver du värma upp kupén i din bil för att få ett behagligt klimat medan du kör. I en elbil innebär det att en del av batteriets energi går till uppvärmning och därmed kan den totala räckvidden påverkas. För att undvika detta är det möjligt att förvärma din elbil medan den fortfarande står och laddar, innan du börjar köra.
Genom att ställa in förvärmning redan dagen innan, förslagsvis när du kommer hem från jobbet, är din bil redo dagen efter när det är dags att börja köra igen.
Om din elbil är utrustad med navigation kan du förvärma den genom pekskärmen och om du har aktiverat fjärrservice är det även möjligt att göra det i din telefon genom vår app MyCitroën.
Ställ in förvärmning i pekskärmen
– Gå in under avsnittet laddning på pekskärmen.
– Välj förvärm.
– I den digitala klockan som syns på skärmen ställer du in när du tänkt börja köra, exempelvis 07:30 om du ska köra till jobbet på morgonen.
– Förvärmningen startar ungefär 30 minuter innan angiven tid för att säkerställa att kupén är varm och behaglig till klockan 07:30 när du ska köra till jobbet.
– Färdigt, bilen ser nu till att vara uppvärmd vid valt klockslag.
Glöm inte sätta i laddkabeln så att uppvärmningen inte drar från batteriet och tänk på att det inte går att förvärma din elbil om batteriet är under 50 %.
Ställ in förvärmning i din smartphone
Om du har appen MyCitroën i din smartphone och har aktiverat fjärrservice kan du även förvärma din kupé genom appen. Då behöver du bara upprepa samma process som ovan under avsnittet förvärm i appen, och sedan sköter sig bilen själv och ser till att vara uppvärmd på angivet klockslag.
Bra att tänka på när du kör elbil
En bil med en elmotor skiljer sig åt från en med en förbränningsmotor. Många kan känna sig osäkra på hur en elbil bäst hanteras för att optimera användandet och få ut det mesta av prestandan. Genom att känna till vilka egenskaper som är specifika för just en elbil blir du mer komfortabel med hur du ska använda den på bästa möjliga vis.
Tyst elmotor
En elektrisk motor är tyst jämfört med en förbränningsmotor och drivs av lagrad elektricitet från ett batteri. Inget fossilt bränsle från en tank är nödvändigt vilket innebär att ljudnivån från en elbilsmotor är mycket låg. Var försiktig när du kör nära fotgängare och cyklister som kanske inte alltid hör dig komma.
Batteriet
Batteriets kapacitet avgör hur lång räckvidd en elbil har precis som bränsletanken i en bil med förbränningsmotor. När energin i batteriet är slut kan inte längre bilen drivas framåt och då måste du ladda. Det är inte att rekommendera att låta batteriet ladda ur sig helt, utan tänk på att ladda så ofta du kan.
Jämn automatisk acceleration
En elbil har inte någon mekanisk växellåda så du behöver inte växla eller koppla när du kör. Till skillnad från en automatväxlad bil med förbränningsmotor känner du inte heller av några växlingar när du skiftar mellan låga och höga hastigheter. Elmotorn accelererar jämnt och direkt utan fördröjning.
ABC – Always be Charging
Genom att ladda din elbil så ofta du har möjlighet, ser du till att du alltid har så mycket räckvidd som möjligt tillgänglig. Hemma, på jobbet, utanför affären eller hos vänner och bekanta. Ladda så fort du har tillgång till en laddare, så tar du även bättre hand om ditt batteri.
Schemalägg laddning av din elbil
Batteriet i din elbil behöver laddas regelbundet för att säkerställa att du alltid har energi när det är dags att börja köra. Genom att använda funktionen schemalägg laddning har du möjlighet att själv välja under vilka tider som din elbil ska laddas. Då får du mer kontroll över din laddning och sparar pengar genom att exempelvis ladda på natten när elektriciteten är billigare.
Om din elbil är utrustad med navigation kan du schemalägga laddningen genom pekskärmen och om du har aktiverat fjärrservice är det även möjligt att göra det i din telefon genom vår app MyCitroën.
Sätt i laddaren
Elbilens laddningslucka är placerad på vänster eller höger sida på bakre delen av bilen. Vissa modeller kan ha en knapp i förarmiljön som öppnar laddningsluckan. Känn så att laddaren fäster ordentligt när du sätter i den i uttaget.
Schemalägg laddning i pekskärmen i bilen:
– Gå in under avsnittet laddning på pekskärmen.
– Välj schemalägg laddning.
– I den digitala klockan som syns på skärmen ställer du in när du vill att laddningen ska börja.
– Vid angiven tidpunkt startar laddningen av din elbil. Processen pågår tills den är fulladdad eller tills laddningen avbryts.
– Färdigt, nu kan du ta bort laddningskabeln och börja använda elbilen som vanligt igen. Observera att laddningskabeln själv känner av när batteriet är fulladdat och slutar då överföra energi, även om kabeln fortsätter vara inkopplad.
Schemalägg laddning genom din smartphone
Om du har appen MyCitroën i din smartphone och har aktiverat fjärrservice kan du även schemalägga laddningen genom appen. Då behöver du bara upprepa samma process som ovan i appen, och sedan sköter bilen sig själv och ser till att laddningen startat på angiven tid.