CITROËN TÄNKER PÅ HÅLLBAR UTVECKLING
Från fordonsdesign till återvinning
Teamen på Citroën arbetar hårt för att hålla bilarnas miljöpåverkan till ett minimum genom att övervaka förbrukning, CO2-utsläpp och föroreningar. Vi är också försiktiga med att använda naturresurser och verkar för att öka återvinningen och mycket annat.
- Vi tänker på miljöfrågorna redan i designstadiet för våra produkter och tjänster.
- Vi tillämpar en cirkulär ekonomi som inbegriper både återvinning och återanvändning av material.
DESIGN
TILLVERKNING
EFTERMARKNAD
ÅTERVINNING
I Sverige lever en bil i genomsnitt cirka 17 år, innan det är dags för återvinning. Biltillverkare och bilimportörer lyder under ett producentansvar för uttjänta bilar, där biltillverkare och bilimportörer har ett ansvar för att bilen tas om hand på ett miljöriktigt sätt den dag bilen tjänat ut. Producentansvaret föreskriver att materialet i den uttjänta bilen ska återvinnas till minst 95 procent och det innebär också att kompletta uttjänta bilar tas emot kostnadsfritt i det landsomfattande mottagningssystemet BilRetur. MILJÖVÄNLIG SLUTBEHANDLING 7 steg för att återvinna ett fordon
Det har funnits en struktur för miljövänlig insamling och behandling av fordon i slutet av livscykeln inom Citroën-nätverket i över 15 år. Återvinningsprocessen har 7 steg.
STEG 1: LEVERANS
Ägaren transporterar det uttjänta fordonet till en av våra insamlingspartner. Vår partner kontrollerar fordonet och utfärdar det nödvändiga skrotningsintyget.
STEG 2: FÖRHANDSBEHANDLING OCH SANERING
Först avlägsnas batteriet och krockkuddarna neutraliseras. Därefter avlägsnar skrotaren alla bränslen och andra vätskor från fordonet. Detta inkluderar motorolja, transmissionsvätska, bromsvätska, kylarvätska och kylmedel till luftkonditioneringssystemet.
STEG 3: DEMONTERING
Nästa steg är att alla komponenter och system demonteras för att säljas som begagnade delar eller användas som grund för återtillverkning. Material som plast och glas avlägsnas för återvinning om det är ekonomiskt lönsamt.
STEG 4: FÖRVARING
Material som är skadliga för miljön samlas in och sänds vidare till särskilda återvinningsföretag för att antingen återvinnas eller förstöras.
STEG 5: MALNING
De förhandsbehandlade fordonen körs sedan genom en kvarn som slår sönder dem i små delar och sorterar dessa i olika fraktioner för återvinning eller återanvändning.
STEG 6: SORTERINGSTEKNIKER
De söndermalda fraktionerna sorteras sedan med hjälp av olika tekniker (magneter, virvelströmsmagneter, flytbad) och resulterar i materialfraktioner som kan användas som sekundära råmaterial.
STEG 7: ÅTERVINNING, ÅTERANVÄNDNING OCH DEPONI
Materialfraktionerna från kvarnen och sorteringsteknikerna kan återvinnas (till exempel ersätta kol i masugnar eller för torkning av avloppsslam) eller återanvändas i cementindustrin. Genom den här processen kan 95 % av fordonet återvinnas, vilket avsevärt minskar den mängd avfall som skickas på soptipp.
ÅTERVINN DIN CITROËN Vårt inlämningsprogram för fordon i slutet av livscykeln Under slutbehandlingen har vi alltid gjort vårt bästa för att respektera miljön, men i dag är återvinningen inte längre ett val, utan ett lagstadgat krav som föreskrivs av ländernas regelverk för uttjänta fordon. Detta kräver att tillverkarna gör vad de kan för att minska den mängd avfall som fordonen ger upphov till både vid tillverkning och vid skrotning. Det innebär att ägare av ett Citroën-fordon i slutet av livscykeln kan lämna in det utan kostnad, förutsatt att det uppfyller vissa krav (som anges nedan).Målet är att det uttjänta fordonet ska återvinnas på ett miljövänligt sätt. Därför ser vi till att alla skrotare i vårt nätverk följer regelverkens lagstadgade krav för uttjänta fordon. Alla våra samarbetspartner, alla rutiner och dokumentationen av alla inkommande och utgående materialflöden kontrolleras av våra återvinningsexperter.
För att säkerställa att alla Citroën-produkter kan återvinnas korrekt, följer våra forsknings- och utvecklingsteam särskilda processer för att möjliggöra återvinning och återanvändning.
De tillämpas även av våra leverantörer och hjälper oss att analysera fordonsdelar och -komponenter för möjligheten till återvinning och potentialen för återanvändning.
Villkoren för hållbar design är:
- ett urval av hållbara material
- sanering som designfaktor
- dekonstruktion som designfaktor.
UTVECKLING
- livscykelanalys
- val av hållbara material
TILLVERKNING
- användning av återvunna material
ANVÄNDNING
- avfallshantering och -bortskaffning som hanteras av godkända verkstäder
- återanvändning och renovering av reservdelar
INLÄMNING
- inlämning av fordon
- sanering och förbehandling
- efterlevnad av EU-direktiv