AMI ONE CONCEPT, EN NY VISION AV URBAN MOBILITET
ELEKTRISK KÖRGLÄDJE
Citroën Ami One Concept är Citroëns vision för frihet i stadskörning. Konceptbilen kombinerar alla fördelar med helelektrisk teknologi med en djärv och färgstark design för fullständig användarvänlighet. Modellen uppnår även högsta poäng när det gäller komfort och funktionalitet.
Ami One Concept följer i fotspåren av 2CV och kan anpassas till alla slags skräddarsydda användningsområden, från bildelning till uthyrning. Ami One Concept förmedlar rörelsefrihet för alla och har potential att bli en urban ikon.
KUBISKA FORMER
UTTRYCKSFULL FRONT
SMART DESIGN
Ami One Concept har allting som krävs för framtidens stadsmobilitet och är en bil för rörlighet med design, intelligens och ekonomi som ger nya möjligheter genom dess symmetriska delar. Sidodörrarnas design resulterar i olika öppningsriktningar som på förarsidan är gängade för att underlätta insteg och på passagerarsidan för att ge större säkerhet. Bilen har identiska stötfångare och vingar som är diagonalt placerade mot stötdämparna både framtill och baktill, identiska vippaneler på höger och vänster sida, reversibla varselljus (DRL) och bakljus på vänster och höger sida. Alla delar av fordonskarossen är robusta, enkla att montera och av hög kvalitet.
Ett annat utmärkande är Ami One Concepts design med öppet tak. Det öppningsbara antracitgråa canvastaket släpper in ljuset och är enkelt att använda. Suffletten som fälls ihop och fälls ut i en enda rörelse, stängs med en blå rem och ett knapptryck.
INDIVIDUELL FRIHET
HELELEKTRISK
Ami One Concept är 100 % elektrisk och laddas enkelt på två timmar. Modellen når en topphastighet på 48 km/h utan CO2-utsläpp och har en räckvidd på 97 km, vilket gör den idealisk för stadsresor.
Ami One Concept är utrustad med en egen ljudsignatur, utvecklad av byrån Start-Rec tillsammans med Citroën-designers, som gör den tystgående modellen säker i stadskörning. Ljuden från Ami One Concept återspeglar hela personligheten. Bilens ljudidentitet är analog och i enlighet med den Europeiska förordningen införd den 1 januari 2019. Av säkerhetsskäl måste alla elbilar numera vara utrustade med ett artificiellt ljud vid låga hastigheter för att varna fotgängare.