Nya Citroën ë-C3 – förstklassig elektrisk komfort
Förstklassig komfort – nya Citroën ë-C3 erbjuder för första gången den hyllade Citroën Advanced Comfort® fjädringen med nya Citroën Advanced Comfort® säten.
Enkelt elektriskt liv – batteriet på 44 kWh erbjuder upp till 320 km elektrisk körning, med snabbladdning från 20 till 80 % på bara 26 minuter.
Fullt utrustad – helt nya Citroën C3 överraskar med en omfattande portfölj av utrustning med smarta lösningar som nya C-ZEN LOUNGE som erbjuder en innovativ interiör och instrumentpanel.
Nu utmanar Citroën bilvärlden med en europeiskt designad B-segmentsmodell och den fjärde generationen C3. Nya Citroën ë-C3 erbjuder en förstklassig komfort och ett enkelt elektriskt liv med bil.
Sedan första generationen C3 introducerades 2002 har Citroëns mest populära modell sålt i över 5,6 miljoner exemplar och stått för nästan 30 procent av hela Citroëns försäljning i Europa. Nu är det dags för nästa kapitel i bilmärkets historia.
– Kunders förväntningar på bilar i B-segmentet har förändrats, något som framför allt har märkts av med det ökade intresset för SUV:ar och att köra elektriskt i och runt våra städer. Att möta dessa krav har blivit svårare för europeiska bilmärken. Nu gör Citroën exakt det med helt elektriska nya ë-C3, en färsk, skarp och komfortabel B-segments bil, fullt utrustad och tillverkad i, och för Europa, sa Citroëns vd Thierry Koskas, i ett uttalande.
Förstklassig komfort
För första gången i C3:s historia utrustas modellen med Citroëns hyllade progressiva hydrauliska fjädring enligt Citroën Advanced Comfort®-konceptet. Osynligt för föraren arbetar fjädringen i två steg för både lättare och tyngre fjädring vilket skapar en svävande känsla när bilen kör över gupp och gropar.
Nya Citroën ë-C3 är högre, längre och bredare än sin föregångare, vilket innebär ännu mer plats för både förare och passagerare. Dessutom är modellen också mer upphöjd än tidigare generation, vilket skapar en SUV-liknande känsla.
Den rymliga kupén har konstruerats för att erbjuda en simpel men ändå förfinad interiör för att ge känslan av ett vardagsrum eller en lounge. Sätena är skräddarsydda för modellen och använder extra lager av skum för att förare och passagerare ska få optimal komfort.
Djärv design och ny märkesidentitet
Den fjärde generationens C3 har en distinkt design och är den första tillgängliga modellen från Citroën att bära den nya logotypen i emblemet. Placerad centralt på fronten är emblemet mer avskalat och iögonfallande tillsammans med den nya grillen. Den korta och upphöjda motorhuven är skulpterad för att ge tilltalande ljuskontraster mot den vertikala frontprofilen.
Sidoprofilen präglas av linjer som sträcker sig från ljussignaturen och över dörrpanelerna. Den upphöjda profilen förstärks ytterligare av hjulen som erbjuds med både 16- och 17-tumsfälgar.
En av de störstas nyheterna är nya Citroën ë-C3:s ljussignatur, både fram och bak. Först introducerat på konceptbilen Oli, är strålkastarna uppdelade i en trestegsljussignatur med en vertikal och två horisontella sektioner.
Fullt utrustad för komfort
Nya Citroën C3 är utrustad med en bred portfölj av utrustning och funktioner för att främja komfort. Med nya interiören C-Zen Lounge sätter Citroën en ny standard för interiörer. Både förare och passagerare kan njuta av en ren och fri förarmiljö med god sikt utan störande objekt från instrumentpanelen. Nya Citroën ë-C3 är också den första modellen från Citroën att utrustas med den nya Head Up-Displayen, vilken reflekterar förarinformation precis ovanför instrumentpanelen, utan att duplicera vad som redan syns på skärmen.
Den nya multifunktionella ratten är mindre och lättare att hantera. Mitt i center av instrumentpanelen är en 10-tumspekskärm snett vinklad mot föraren. På skärmen kan smartphones speglas och föraren har enkelt tillgång till alla Citroëns uppkopplade funktioner.
För extra säkerhet och trygghet är nya Citroën ë-C3 utrustad med en rad förarassistanssystem, från autobroms till filhållningsassistent och parkeringsradar.
Enkelt elektriskt liv
Nya Citroën ë-C3 är utrustad med en elmotor med 83 kW (113 hk) och ett batteri med 44 kWh som erbjuder upp till 320 km elektrisk körning. Ett omedelbart vridmoment finns tillgängligt och en topphastighet på 135 km/h. 0–100 km/h nås på 11 sekunder.
Genom en 100 kW-snabbladdningsstation kan 20 till 80 procent av batteriet laddas på 26 minuter.